Direktlänk till inlägg 6 januari 2011

Paltkoma

Av Yvonne - 6 januari 2011 19:23

Just nu i soffan känns paltkoman och törsten gör sig gällande. V, T och deras föräldrar har varit här i dag på traditionell trettondagspalt. Numera serveras även västerbottens landskapsrätt, paltmuffins. Det låter inte klokt, men det är gott, jag lovar. Man gör smeten på riven potatis, pyttelite kornmjöl, bakpulver, ägg, kryddor och västerbottensost. Sedan gräddar man dem i muffinsformar och serverar med rökt lax, gräddfil, limfjordskaviar och rödlök, som jag dock glömde. Den vanliga palten åt vi med lingonsylt, smör och bacon. För syns skull hade jag rivit morötter som sallad, men ingen var superintresserad av den.

Barnen hann knappt in förrän T sprang in i gästrummet. "Det finns leksaker här", sa han och snart låg alt möjligt utspritt på ett så trevligt sätt.

För V var det premiär med denna sorts mat, och hon åt ganska bra, särskilt med tanke på att hon haft dålig aptit den senaste tiden. T gillade paltmuffins, goda kakor, var det tyckte han. Sedan blev det glass, hallon och knäck, med strössel, yummy, tyckte gossen. Till kaffet kom chokladpraliner fram, något som också tilltalade unge herrn.

Oj, vad han pratar och berättar numera. Hans verbala utveckling har tagit rejäl fart den senaste månaden bara. Han berättar historier, han pratar i telefon och han redogör för viktiga saker han minns att han varit med om, som att traktorn körde förbi och plogade och att en grävmaskin grävde en gång. Hans syster är så fascinerad av foton, hon får inte nog av att titta och peka och få höra vad personerna på bilderna heter.

Nu vill jag göra i ordning en paltbuffé. När jag letade efter receptet på paltmuffins hittade jag ett som hette medelhavspalt. Låter smaskens.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 19 augusti 2014 21:46

Det började inte så bra. Den där bussen gick fem minuter före tabell, jag missade den och fick gå i ösregnet till en annan buss längre bort, som går lite oftare. Fem minuter efter öppning infann jag mig i den kassa i Erikshjälpens Second Hand-butik i...

Av Yvonne - 15 juni 2014 20:48

De tre små barnen behövde passas från lördag till söndag. Deras pappa, som tyckte att mamman måste muntras upp efter jobbiga veckor med betygssättning och provrättande, hade ordnat med en överraskningsfest och bjudit in hennes sju närmaste vänner.All...

Av Yvonne - 11 juni 2014 20:16


Det har jag inte varit på 45 år, men det är jag nu, då jag fått sommarjobb på min gamla arbetsplats. I två veckor finns jag på familjeredaktionen igen, så roligt. Och alla som var glada att se mig igen, det var rörande. Det mesta var som vanligt, men...

Av Yvonne - 6 juni 2014 16:40


Dagen skulle firats med utflykt till park, picknick med pannkakor och Sverigebakelse. Men regnet satte stopp, istället blev det hemlagad pizza och bakelse i hemmet. Vi var åtta som bänkade oss runt bordet för att i mångkulturens namn först njuta av i...

Av Yvonne - 3 juni 2014 17:54

Tisdagar är hittills de bästa dagarna, då vi säljer mest och då även kaféet går bäst. I dag stod jag i kassan, och kunderna kom i en lagom ström. I dag slog jag också ett personligt rekord: jag sålde det dyraste plagget hittills. Det var en brudklänn...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok

Glad mormors gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards