Direktlänk till inlägg 1 april 2014

Någon fyller år!

Av Yvonne - 1 april 2014 09:40

Nummer tre i barnbarnsskaran fyller år i dag. Oj, vad vi väntade på honom för sex år sedan. han var planerad till mitten av mars, men han hade inte bråttom. Det är något som hållit i sig, tänker jag när jag förmanar honom att fortsätta klä på sig för att vi ska gå ut till exempel. Alla mina sju barnbarn är speciella på sitt sätt, liksom alla andra. Den här nybakade sexåringen är mycket fundersam, utvecklar gärna sina teorier och har en otrolig fantasi, när det kommer till att berätta de mest osannolika historier. Vi firade honom i söndags, alla hans närmaste är ju inte daglediga, och hans mamma bjöd på ett fantastiskt vackert fat med grönsaker, frukter, ostar med mera. Den ena tårtan hade spindelnät och två spindlar, jag fotade och fick cirka 20 gilla på Facebook för den bilden. Han fick förstås presenter, den största var cykeln, "jag har fått en jättecykel", berättade han för nytillkomna gäster. Av oss fick gossen förkläde, kockmössa och diverse bakattiraljer, han tycker mycket om att baka och laga mat.

Det är något som också hans storkusin gillar, den tre år äldre M. De båda gossarna har mycket gemensamt och leker så bra tillsammans, åren till trots. För några månader sedan ringde M till mig och ville att jag skulle vara med honom i skolan en dag. Bäst att passa på, det vill han inte om bara några år, tänkte jag och för ett par veckor sedan var det dags. Vi åkte skolbussen, det var gympa först och under rasten visade han mig runt på skolgården. Musiklektion kombinerad med fruktstund följde, gossen hade omtänksamt nog tagit med sig en morot till mig. Jag fick skollunch, och dagen avslutades med massage samt att fröken fick en fredagskram. Och sedan tog vi skolbussen hem.

En flicka tyckte det var så mysigt för M att ha sin mormor där, och en annan skulle be sin mormor komma. Många barn frågade hur gammal jag var och jämförde sedan med sina mor- och farföräldrar som var ungefär lika gamla. Någon berättade lite sorgset att hans mormor var död.

Detta handlar om en liten skola på landet, och jag hoppas få chansen att följa med mina stadsbarnbarn till deras skola. Själv älskade jag att gå i skolan som barn, men det hade varit ännu roligare att gå där nu, de får så intressanta och roliga uppgifter. Pedagogiken har gått framåt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 19 augusti 2014 21:46

Det började inte så bra. Den där bussen gick fem minuter före tabell, jag missade den och fick gå i ösregnet till en annan buss längre bort, som går lite oftare. Fem minuter efter öppning infann jag mig i den kassa i Erikshjälpens Second Hand-butik i...

Av Yvonne - 15 juni 2014 20:48

De tre små barnen behövde passas från lördag till söndag. Deras pappa, som tyckte att mamman måste muntras upp efter jobbiga veckor med betygssättning och provrättande, hade ordnat med en överraskningsfest och bjudit in hennes sju närmaste vänner.All...

Av Yvonne - 11 juni 2014 20:16


Det har jag inte varit på 45 år, men det är jag nu, då jag fått sommarjobb på min gamla arbetsplats. I två veckor finns jag på familjeredaktionen igen, så roligt. Och alla som var glada att se mig igen, det var rörande. Det mesta var som vanligt, men...

Av Yvonne - 6 juni 2014 16:40


Dagen skulle firats med utflykt till park, picknick med pannkakor och Sverigebakelse. Men regnet satte stopp, istället blev det hemlagad pizza och bakelse i hemmet. Vi var åtta som bänkade oss runt bordet för att i mångkulturens namn först njuta av i...

Av Yvonne - 3 juni 2014 17:54

Tisdagar är hittills de bästa dagarna, då vi säljer mest och då även kaféet går bäst. I dag stod jag i kassan, och kunderna kom i en lagom ström. I dag slog jag också ett personligt rekord: jag sålde det dyraste plagget hittills. Det var en brudklänn...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok

Glad mormors gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards