Alla inlägg under augusti 2011

Av Yvonne - 25 augusti 2011 12:54

Sexårige M skulle börja förskoleklass i måndags. Mamman blev jätteglad när jag ringde och sa att jag kunde komma ner ett par dagar, eftersom jag har semester denna vecka. Då kunde hon följa med M första dagen och bara ta med sig nyfödda F, medan tvååriga M och jag var kvar hemma. Jag kom på kvällen, lite sent för barnen, men de var alla vakna utom förskolenybörjaren. Lilla F har vuxit jättemycket sedan sist, nu är hon verkligen en egen liten person, och påminner bara om sina syskon ibland. Hon tycker mycket om att man lutar sig över henne och pratar, då pratar hon också och ler stort. Nu upptäckte hon babygymet och att det faktiskt gick att ligga där och titta på alla grejerna medan vi andra åt.

Jag delade säng med sexåringen, inte mer än rätt, han har ju fått den av mig. Den är verkligen skön. Och bred. Jag är en sådan som tycker om att ha ett barn bredvid mig när jag sover, helst ska de sparka lite på mig också. M blev jätteglad när han såg sin sängkamrat på morgonen. Men snart var det dags för alla att lämna, pappa först till sin skola och sin sjätteklass, mamma sedan i bilen med åttaåriga T, som börjar tvåan, M och lilla F, som hänger med sin mamma överallt.

Tvååringen hade då inte vaknat, och hon blev mycket konfunderad när bara jag var tillstädes. Men modern kom snart hem med bebisen, hon hade frågat M om hon kunde lämna skolan och svaret blev "ja, gärna".

De stora barnen kom hem med skolbussen, vi satt ute i det vackra vädret med mellanmål. Det var fotbollsträning på kvällen för T med pappa som en av tränarna men hon bestämde sig för att stanna hemma (kanske för att jag var där, hoppas, hoppas). Vi läste Robin Hood till kvällssaga, den var lång och vi fick lämna lite till morgondagen.

Vi vuxna prövade en förrätt, där man hettade upp vitlök och smör och hällde över räkor, jättegott, men lite kladdigt, eftersom räkorna inte skulle skalas innan. Mamman och jag tog ett glas vin till den.

Nästa morgon fick jag följa de stora till skolbussen som plockar upp dem lite längre bort. T frågade så snällt om jag kunde tänka mig att laga en docka som gått sönder, vilket jag lovade.

Mamman, bebisen, tvååringen och jag tog en jättelång promenad, jag med bebin i sele på magen. Vi genade genom skogen, över våtmark på spång, men mamman har god träning i att ta sig fram med barnvagn var som helst. Det var underbart och soligt sommarväder.

Barnen kom hem, grannbarn kom på besök, jag lagade dockan och vi åt mellanmål i solen på det som ska bli altan. Sedan hann vi nästan läsa ut boken om Robin Hood.

Efter middagen blev det puss- och kramkalas, för sedan gick mitt tåg hem med mig. "hälsa Håkan" sa tvååringen och höjde sitt lilla pekfinger. Jag tror hon älskar honom.

Av Yvonne - 19 augusti 2011 13:57

Det var vad lilla V och hennes mor var denna dag. V är inte redo att gå till dagis ännu, men hennes storebror följdes dit. Mamman ringde på vägen och undrade om de kunde titta in hos oss, eftersom de också skulle in på ICA på andra sidan gatan och handla. Det gick förstås bra, vi är inte rädda för baciller. De hade nybakad vetelängd med sig, vi fikade och V stoppade i sig två bitar och drack hallonsaft, flera glas. Möbelfirman ringde och ville leverera nya soffan NU, vardagsrummet var fullt av ren, ovikt tvätt från dagen innan och den gamla soffan stod där också förstås. Men nya soffan kom, sågs och segrade. Den är jättesnygg, röd, svängd och härlig.

V hittade leksakerna, jag vek tvätt och H monterade fötterna på soffan så vi kunde ställa den på rätt plats. Jag lade ut den gamla på Blocket, hoppas någon vill köpa den och mattan för 500 kronor, inget orimligt pris, eller hur? Mamman gick och lade sig en stund, V hade haft nattklubb i ett par timmar, något som hon förväntade sig att mor skulle delta i.

De båda stannade på lunch, innan de gick för att hämta storebror och gå hem igen.

Av Yvonne - 18 augusti 2011 08:09

I fredags möttes gullungarnas föräldrar av meddelande på dagis att det var stängt på måndagen på grund av studiedag! Turligt nog kom vi hem igen efter semesterresan dagen innan, hade också fortsatt semester och kunde rycka in. Endast T dök upp på morgonen, hans lillasyster hade blivit så sjuk att pappa måste ta henne till vårdcentralen. Väskan hade T packat kvällen innan, den innehöll det nödvändigaste: en bil med husvagn bland annat.

"Det spökregnar", förkunnade han, medan hans mor tog av honom gummistövlar och regnjacka. Men senare på dagen talade han om spöregnet flera gånger, kanske noga med att visa på felsägningen tidigare på dagen.

Han och jag tog oss ner till mitt jobb per buss, jag hade ett ärende dit. På vägen ner såg han till sin stora lycka en "dubbel motorcykel". Vi passerade också ett stort hus där man arbetar med fasaden. T undrade om jag visste vem som bodde där. Själv trodde han att min farmor gjorde det. Det blev inledningen till ett långt och intressant samtal om döden och vad som händer efter den.

Vi tog oss också till Friskis dit H kom för att hämta kläder. T blev väldigt törstig när han såg Mer-paketen i automaten. Som tur var hade vi en femma att handla för.

Efter lunchen (som var publikfriande: pasta och köttfärssås som gossen åt med god aptit) gick vi ner till Ramnaparken. För första gången på länge tog jag mig tid att gå hela labyrinten, den slutar i en fälla! På lekplatsen fick H och jag regi, än skulle vi sitta i en stuga, än i en annan. Och vi fick vänta på T som bara skulle hämta nycklar.

Vi gick hem igen till fika och mera lek. Så småningom tog vi oss till barnets hem, där pappa och V väntade. Hon hade fått antibiotika av doktorn och var nu ganska pigg, eftersom hon också fått Alvedon för att orka äta kvällsmat.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok

Glad mormors gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards