Alla inlägg under november 2010

Av Yvonne - 28 november 2010 16:20

En sån härlig högtid som jag tog med mig från USA för fyra år sedan! Kalkonen var jättestor, den gratinerade sötpotatisen lika god som vanligt, trots att färgen inte var lika vacker som tidigare. Pecanpajen, som avslutade måltiden, smakade som den skulle. M, 5 år, hade längtat efter kalkonen i flera dagar och backade innan alla hunnit ta första gången.

Det var liv men inget kiv runt matbordet, där människor mellan 11 månader och 62 år bänkat sig. Vilken tur att H flyttat hit med sitt stora matbord! Efter maten vidtog fotografering i soffan, olika konstellationer ställde upp, en del mycket samarbetsvilliga, andra inte alls.

V och lilla M som är ungefär ett år båda två och kusiner är intresserade av varandra, men det handlar inte om lek med utan bredvid. T följer sin stora idol, M, vart han går och gör vad han gör. Stor-T håller sig för sig själv, hon är ju sju år, går i riktiga skolan och tycker nog att de andra är småbarn.

Av Yvonne - 26 november 2010 09:01

Mycket tidigt dök jag upp denna dag, åkte med H som jobbar i närheten och som börjar väldigt tidigt. Det var riktigt kallt, det blåste och snöade. Barnen åt frukost när jag kom och blev glada, V sken som en sol. Men hon är alltid glad, ingen unge är lättare att få till skratt tror jag.

T ville att vi skulle leta efter en jeep som ska kopplas till husvagnen, men mamma sa att hon måste prata med mig, så det fick vi göra när hon gått. Och så satte hon igång filmen Pengu. Hon hade inte hunnit stänga dörren riktigt innan T reste sig ur soffan. "Nu ska vi leta jeepen". Pengu är förresten en annorlunda film om en pingvinfamilj, där mamma och pappa har motsatta roller. De sitter vid köksbordet, mamma läser tidningen och pappa vispar en sockerkaka. Och så vidare. De talar inget riktigt språk, men det hörs på tonfallet och syns på gester vad de menar.

Nå, vi hittade inte jeepen, men vi byggde ett legogarage istället. Det blev ett mellanmål och sedan skulle vi gå ut. Det ville inte T. Jag klädde på V, som somnade medan jag gjorde det ... Lade henne i vagnen därute i kylan. Lyckades med förhandlingar få på T kläderna, ut och skotta snö, jag drog honom sedan på boben och sköt vagnen, där V snart vaknade. Sedan skulle vi gå in. Det ville inte T. Förhandlingar. När vi kom in ville han diska, vilket han gjorde medan jag fixade lunchen och gav V. Sedan skulle T och jag äta. Det ville inte T. Förhandlingar varefter han åt nästan ingenting.

Inne resten av dagen. H kom för att hämta mig, ganska sent, så han tänkte inte ta av sig och komma in. Han satt på huk i hallen och då började T klä av honom. Strax därpå var vi tvungna att ge oss iväg, men vi ses på lördag igen!

Av Yvonne - 24 november 2010 08:31

Nu har M fått min gamla sköna säng, eftersom H och jag ville kosta på oss en ny. Åkte vi alltså ner till Småland med skåpbilen full av säng, gavel, madrasser, passande lakan med mera. Pepparkaksdeg också, som barnen hade beställt.

M har ett stort rum så den 120 cm breda sängen blev jättebra där. På kvällen bakades det pepparkakor i mycket fantasifulla former. Sedan hade vi lördagsmys med paj, åtföljd av exotiska frukter. Inget godis, hurra! Men de har ätit mycket sdant på senare tid, det blev flera kg tror jag efter halloweenfirandet.

T målar med tuschpennor i en bok, där hon också kan rita sina egna figurer. Hon ville ha hjälp av mig, det var riktigt roligt.

Lillasyster M var inte ett dugg blyg för oss, trots att det var länge sedan vi sågs. Hon t o m sträckte sig mot H, fast hon inte sett honom på ett halvår. Vad är det hos honom som tilltalar barn? Jag vet bara vad som tilltalar mig ... Dvs det mesta.

Det var M:s tur att sova bredvid mormor, de har ju stenkoll på det. Så T föreslog att H skulle sova bredvid henne istället. Hennes säng är dock inte särskilt stor, så det slutade med att både T och jag delade sovplats med M, och det gick så bra så.

Vi åkte hem igen efter frukost nästa morgon, hade mycket att göra hemma. Nästa helg kommer de allihopa på Thanksgiving-kalkon, så roligt.

Av Yvonne - 18 november 2010 21:04

V har börjat sova bara en gång på dagen! Så på förmiddagen hade jag tänkt mig någon timme utomhus. Det hade inte T, han gick inte att övertala. Han och syrran lekte jättefint tillsammans, men när klockan var 11.15 grät V för att hon var så trött. Medan hon sov en liten stund bakade T och jag en ostkaka. Sedan ville han också lägga sig, men då tyckte jag att han borde diska. Han är fantastiskt bra på att hälla vatten. Margareteskålen, medelstor, som vi gjorde ostkaka i, fyllde han med vatten. Sedan hällde han över i en nappflaska med en öppning på max 3 cm. Utan att spilla en droppe!

V vaknade innan vi hade hunnit äta lunch, vrålhungrig förstås.

Efter lunchen lyckades jag övertala T att gå med på en utevistelse. Men hu, vad kallt det var. Sanden var fastfrusen och snön var borta, så vi gick till gungorna. Som tur var kom en man med liten lastbil och borr till ett hus intill, han skulle visst lägga om plattorna. Det var jättespännande. Båda barnen intresserade. Men efter en timme frös vi alla tre och gick in. T orkade inte gå plötsligt, jag fick skjuta vagnen och dra trehjulingen en bit bort, sedan springa tillbaka och hämta honom och så vidare.

Vi gick in för mellanmål, det vill säga ostkakan, fast V fick turkisk yoghurt istället. Plötsligt kom hon ut till mig i köket med något i munnen. Hon såg ut precis som hon tänkte "det här är inte ok, eller hur", och det var det inte. Den runda lilla grejen hade hon inte kunnat svälja, men i alla fall.

T har börjat använda ordet du. "Du kan sitta där" sa han till mig, istället för "mamma mu sitta där".

V vet vat katten säger. När man frågar, ler hon stort och säger "aaai".

Så kloka barn.

Av Yvonne - 11 november 2010 20:56

Den här torsdagen knackade jag på medan alla utom mamma fortfarande var i pyjamas. Föräldrarna behövde åka till jobbet lite tidigare, och jag passade på att åka med H, som skulle till ett jobb i närheten. T blev lite konfunderad över att jag dök upp i denna tidiga timma, och V sov fortfarande.

Efter frukost blev det bad och barnen plaskade på en bra stund. Jag passade på att öva att fotografera dem med min mobil, som jag inte lärt mig hantera ännu. Det blev en fin bild som jag lyckades skicka till både mamma och farmor, vars mobilnummer jag lyckades hitta. Råkade också ringa upp farmor, förlåt, jag kom åt fel knapp. Man kan inte tro att jag ser mig själv som en modern människa ...

Hela famljen hade varit på Kamratgården, där T fått göra en flagga. Han visade hur han målat dit ett lejon och en elefant, det var tur att han gjorde det, för det var lite svårt att se annars. Sedan gick han runt med flaggan och ropade Heja IFK!

Jag föreslog Heja Elfsborg, men då sa ungen blä. Varifrån har han fått detta, jag bara frågar!

V tog en rejäl fm-slummer och när hon vaknat gick vi ut. Snön var kram och härlig, T gjorde fina kakor med hjälp av sandformar. Sedan gjorde vi en snögubbe, som T med förtjusning välte efter en stund. En snölykta blev det också, och den fick stå kvar. Snön var perfekt för sånt här, verkligen.

Ja, sedan ville inte V sova middag, men det hade T gärna gjort om han fått.

Vi byggde ett tåg i matrummet av stolarna. T körde, V och jag var passagerare som han först tog till kusinerna i Småland, där Tuse-pappan mötte oss. När vi lekt med dem en stund åkte vi till farmor och farfar för fika.

V går runt och väser mamma och pappa, medan hon hela tiden gör precis det hennes storebror gör. Han ville leka med play-doh, det ville också hon, men det hade bara lett till att hon ätit leran, så hon fick roa sig med annat.

Mamma kom hem när H också anslutit sig. Hon gjorde blixtvixit, skulle vidare till en träff med arbetskamrater. Men sedan kom pappa hem, som tur var. T satt som fastklistrad i H:s famn, men vi fick ändå lämna och åka till Friskis.

Av Yvonne - 7 november 2010 17:48

TV:n hade gått sönder hos T och V, föräldrarna köpte en ny och nu skulle den monteras upp på väggen som planerat var redan med den förra. Laddade med verktyg och en träskiva anlände vi, snickaren H och jag på lördagseftermiddagen. Pappa och H grep sig verket an, medan mamma och jag försökte hålla barnen därifrån. Särskilt svårt var det med T, som har en ny idol i H. Vi gick upp för att mamma skulle montera upp trådbackar som hon köpt till T:s garederob. Behövdes gummiklubba, fanns inte i huset så jag åkte hem och hämtade min. Man kan inte tro att S är min dotter, jag som menar att inget hem är komplett utan en gummiklubba.

V var så otroligt söt denna kväll iklädd en jeansklänning som mammas arbetskamrater uppvaktat med. T var mycket mammig, bortsett från henne dög bara H :(((

När TV:n var lyckligt uppmonterad och trådbackarna inplacerade hade mamma samtidigt lagat mat, hur nu det gick till. Vi åt, V somnade nästan vid maten och innan desserten. Som var glass, maränger, chokladsås och strössel. T fick plötsligt en fantastisk aptit.

Sedan fick han också lägga sig (av mamma). Därefter såg vi filmen Precious, som var mycket, mycket bra, se den.

I dag, dagen efter, ringde mitt andra barn, A. Hon var ensam hemma med sina yngsta, M, som faktiskt ville prata med mig i telefon. Nåja, pratade var det väl mest jag som gjorde. Om två veckor åker vi ner till dem, jag längtar!

Av Yvonne - 2 november 2010 11:27

Den här veckan blev det måndag istället för torsdag.

Lilla V satt och åt frukost när jag kom, hon hade tagit sovmorgon. Undra på det, så snuvig som hon varit några dagar. Smittat ner mig har hon lyckats med också. Det brukar de små inte kunna göra annars. Det gjorde att hon också sov i en hel timme på förmiddagen. Medan hon gjorde det dök Håkan upp, till T:s stora förtjusning. Vi tog en fika och när V vaknat, fått ny blöja och mellis, gick vi ut. Till lammen var målet ställt, men de var inte där nu heller, så det blev den fina lekplatsen med det mjuka underlaget. Där var faktiskt ett barn med förälder och hund, men de gick snart. Det gjorde vi också, tog en promenad i Hestra Parkstad och mötte en tidigare arbetskamrat till mig och hans fru, som vi pratade med en stund. Håkan behöver komma in i det sociala livet i Borås och lära känna lite folk, tycker jag. På hemvägen blev T plötsligt så trött, så han fick sitta i vagnen och jag bar V. T somnade t o m en liten stund. Håkan ut till bilen, hämtade grejer som det här hushållet ska ta hand om. Jag klädde av V, som fick vänta i hallen medan jag tog mig an T. Då kom grannens nyinköpta valp inrusande, och hade så när vält V. Hon blev inte särskilt bekymrad.

Vi åt lunch, V vägrade burkmaten och fick tortellini istället. T åt massor, fast han verkade lite hängig. Hans kompis M kom och ringde på och sedan lekte de tre så fint.

V sov i en timme till denna eftermiddag.

Och sedan kom föräldrarna hem, och då blev det fest, som vanligt!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok

Glad mormors gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards