Direktlänk till inlägg 16 december 2010

Sista torsdagen

Av Yvonne - 16 december 2010 21:12

Den här dagen skulle änglarna komma till mig och det var väl en himla tur, för mig alltså. Det hade snöat hela natten, så det hade väl blivit ännu jobbigare än förra torsdagen att ta sig till dem.

De dök upp, pigga och glada långt innan det blivit ljust. Det tog inte särskilt länge innan leksakerna kommit fram, t o m V kom ihåg var de fanns. Jag tänkte att vi skulle se julkalendern i lugn och ro, men den hade redan gått, när idén dök upp. Gullungarna hade fått med sig paket nr 16, och det innehöll ätbart.

Vi lekte, åt mellis och väntade på att det skulle sluta snöa, för fortfarande trodde jag att vi skulle kunna gå ut. E-B ringde, skulle kanske komma och hälsa på på eftermiddagen om det var möjligt att ta sig ut. Då och då hördes traktorn därute som plogade, och varje gång fick vi störta fram till fönstret, för att båda barnen skulle få titta.

V böjde sig fram lite för hastigt och slog pannan ganska hårt i det vassa hörnet på ett lågt bord. Usch, det gjorde ont och vilken bula! När de lite senare stod i köksfönstret och beundrade traktorns framfart, böjde hon sig fram lite för snabbt igen och slog i en annan del av pannan, stackars lilla hon.

V somnade så småningom mellan kuddarna i vår säng, och sov en dryg timme. När hon vaknade åt vi lunch, den föll båda i smaken (köttbullar och potatismos). Och sedan dröjde det inte länge innan E-B dök upp. När jag öppnade för henne ropade T "FIKA!", för det hade jag sagt att det skulle bli när hon kom. V ville till hennes famn innan hon fått av sig kläderna. Vi hade så trevligt med lussekatter och te, (barnen fick vatten) och sedan lekte de och E-B och jag fick prata. Och någon utevistelse blev det inte, E-B som inte ens kunde köra in på vår p-plats avrådde, att köra vagn ute skulle bli alltför jobbigt liksom det var för en 2,5-åring att gå i snömassorna.

E-B lämnade oss och sedan kom H hem. Vilken lycka hos T när H klev in genom dörren och ropade ho ho, som han brukar. Sedan följde han H vart han gick. "Var är du H?, vad gör du?" så fort han inte såg honom. Mamma kom för att hämta, pappa fick vänta i bilen som stod i vägen för traktorn var den än stod.

Så roligt det var att vara hemma hos mig för en gångs skull. Lite vemodigt att det var sista torsdagen. Men jag anar att jag får fortsatt förtroende som barnvakt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 19 augusti 2014 21:46

Det började inte så bra. Den där bussen gick fem minuter före tabell, jag missade den och fick gå i ösregnet till en annan buss längre bort, som går lite oftare. Fem minuter efter öppning infann jag mig i den kassa i Erikshjälpens Second Hand-butik i...

Av Yvonne - 15 juni 2014 20:48

De tre små barnen behövde passas från lördag till söndag. Deras pappa, som tyckte att mamman måste muntras upp efter jobbiga veckor med betygssättning och provrättande, hade ordnat med en överraskningsfest och bjudit in hennes sju närmaste vänner.All...

Av Yvonne - 11 juni 2014 20:16


Det har jag inte varit på 45 år, men det är jag nu, då jag fått sommarjobb på min gamla arbetsplats. I två veckor finns jag på familjeredaktionen igen, så roligt. Och alla som var glada att se mig igen, det var rörande. Det mesta var som vanligt, men...

Av Yvonne - 6 juni 2014 16:40


Dagen skulle firats med utflykt till park, picknick med pannkakor och Sverigebakelse. Men regnet satte stopp, istället blev det hemlagad pizza och bakelse i hemmet. Vi var åtta som bänkade oss runt bordet för att i mångkulturens namn först njuta av i...

Av Yvonne - 3 juni 2014 17:54

Tisdagar är hittills de bästa dagarna, då vi säljer mest och då även kaféet går bäst. I dag stod jag i kassan, och kunderna kom i en lagom ström. I dag slog jag också ett personligt rekord: jag sålde det dyraste plagget hittills. Det var en brudklänn...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok

Glad mormors gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards