Alla inlägg den 28 december 2010

Av Yvonne - 28 december 2010 10:46

Tja, fråga mig, jag har fem. Och ett sjätte på väg! Lill-M ska bli storasyster nästa år, när det fjärde barnet föds till den familjen i juni. Stor-M hoppas på en pojke, så blir det balans mellan könen. Barnet kommer också ungefär när han fyller sex, och hans systrar fyller ju väldigt nära varann. Det blir praktiskt med kalasen som man kan slå samman, i alla fall för släkten.

Julafton firade H och jag hos hans syster, och det blev natt innan Smålands-barnen och deras föräldrar dök upp hos oss. Barnen sov, och bäddades raskt ner.

På juldagen försvann de alla till pulkabacken för att pröva den nya boben som var en julklapp. Jag lagade mat, för på eftermiddagen skulle också Lill-T, hans syster V och deras föräldrar ansluta. Efter maten hade vi julklappsutdelning igen, men nu med betydligt färre paket än dagen innan, gissar jag. Föräldrarna blev glada över varsin eldkorg, Lill-T och V över bord och stolar, Stor-T över äventyrs-kit och Lill-M över pottan med bifogat litet bibliotek, när hon sitter och låter magen sköta sitt. Stor-M var först lite tveksam till sänglampan, men snart insåg han finessen med den. H och jag uppvaktades med förstoring på Lill-M, en almanacka för 2011 med alla hittills födda barn och varsitt förkläde, hans blått, mitt rött. Eller tvärtom om vi ville det.

Vi lekte och spelade spel, det var stoj och stim, ett riktigt La famiglia-kalas. Jag stupade i säng tidigt, då hade redan Stor-T och hennes mamma somnat, liksom de andra barnen.

På annandagen försvann Smålandsfamiljen ut på ärende och kom hem, bland annat med en begonia som Stor-M ville köpa åt mig, när han såg den i affären.

"Mormor ska ha den här rosen" hade han sagt. Kanske som ett litet plåster på såren för olyckor som inträffat tidigare. Han har ganska bråttom ofta, och då händer det att han tappar saker. Men han är min gullunge, en av fem, snart sex, tänk ändå!

H:s föräldrar, syster och svåger kom på middag och fick träffa smålänningarna. De åkte hem på kvällen, barnen var trötta och sov nog hela vägen.

"Sicken jul det blev" – i år igen för att citera Stor-T från förra året.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok

Glad mormors gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards