Direktlänk till inlägg 29 oktober 2008

Kompa ut

Av Yvonne - 29 oktober 2008 19:29

SMS:et i lördags från lill-T:s mamma hade frågan: kunde mormor kompa ut tidigare på tisdag och ta hand om den lille, vars föräldrar båda måste jobba?

Jag kunde knappt bärga mig tills måndagen kom och jag kunde kolla på jobbet. Hade jag bokat in något till tisdag eftermiddag? Vad tyckte min chef om att jag plötsligt ville vara ledig en halv dag?

Allt gick bra och när tisdag middag kom infann jag mig hos en nyvaken lill-T, vars pappa stod i startgroparna för att ge sig iväg till jobbet. Jag hade med mig lunchlåda, satte gossen i matstolen, lådan i mikron. Sedan satt vi där och njöt, jag av min goda köttgryta från i fredags och lill-T av ett fullkornsrån.

Efter maten gick vi ut, jag hade några ärenden att uträtta. Först skulle ett brev postas, när jag höll på med detta hörde jag någon ropa "hej mormor"! Jag reagerade lika snabbt som om man ropat mitt namn ... Det var två arbetskamrater som gick där på andra sidan gatan, oj så glad jag blev över tilltalet, massor av människor runtomkring kunde nu fastställa min relation till barnet i vagnen.

Vi fortsatte vår färd till olika affärer och jag mötte hela tiden folk jag kände och kunde stolt förevisa underverket. Flera av dem var liksom jag ute med sina barnbarn, det är ju skollov denna vecka. Så vi bestämde att även lill-T var ledig av den anledningen.

Allt blev inhandlat (utom ett vitt krukfat, såna finns inte att köpa, konstigt eller hur?), till och med namngivningsgåvan till lill-T som han ska få på det kalaset på lördag. Han hade också möjlighet att godkänna presenten, toppen!

Vi tog oss hem igen, lill-T skulle nog snart bli hungrig, tänkte jag. Jag värmde potatis- och purjopuré enligt skriftliga anvisningar från gossens fader. Modern ringde och tyckte att jag skulle ta någon öppnad efterrättspuré som skulle finnas i kylskåpet. Jag öppnade för att leta efter den, detta såg lill-T och då, min själ, blev han plötsligt akut hungrig. Nåja, maten var i princip färdig, jag började mata, men när den värsta hungern var stillad, insåg han att detta inte alls var hans favoritkäk, tvärtom. Så allt åt han inte upp. Däremot gick persikopurén smaksatt med päron ner, lätt som en plätt.

Jag bytte blöja på honom, en stund låg han och luftade sig naken på skötbordet, så nöjd, så nöjd. Men sedan blev han trött, somnade så fort jag lade ner honom, liksom jag gjorde när jag lade ner mig själv i soffan.

Vi vaknade båda en timme senare av ilskna telefonsignaler, och inte kunde jag hitta telefonen. Gossen blev så ledsen av detta uppvaknande, grät men lät sig tröstas av mig. Så småningom kom mamma hem och sedan pappa, som tog med honom för att gå ut och handla mat. Mamma lagade mat, vi åt alla (lill-T blev ammad), mormor rusade iväg till stationsjympa på Friskis, vilket inte var så välbetänkt, så nära maten. Men det är en annan historia.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 19 augusti 2014 21:46

Det började inte så bra. Den där bussen gick fem minuter före tabell, jag missade den och fick gå i ösregnet till en annan buss längre bort, som går lite oftare. Fem minuter efter öppning infann jag mig i den kassa i Erikshjälpens Second Hand-butik i...

Av Yvonne - 15 juni 2014 20:48

De tre små barnen behövde passas från lördag till söndag. Deras pappa, som tyckte att mamman måste muntras upp efter jobbiga veckor med betygssättning och provrättande, hade ordnat med en överraskningsfest och bjudit in hennes sju närmaste vänner.All...

Av Yvonne - 11 juni 2014 20:16


Det har jag inte varit på 45 år, men det är jag nu, då jag fått sommarjobb på min gamla arbetsplats. I två veckor finns jag på familjeredaktionen igen, så roligt. Och alla som var glada att se mig igen, det var rörande. Det mesta var som vanligt, men...

Av Yvonne - 6 juni 2014 16:40


Dagen skulle firats med utflykt till park, picknick med pannkakor och Sverigebakelse. Men regnet satte stopp, istället blev det hemlagad pizza och bakelse i hemmet. Vi var åtta som bänkade oss runt bordet för att i mångkulturens namn först njuta av i...

Av Yvonne - 3 juni 2014 17:54

Tisdagar är hittills de bästa dagarna, då vi säljer mest och då även kaféet går bäst. I dag stod jag i kassan, och kunderna kom i en lagom ström. I dag slog jag också ett personligt rekord: jag sålde det dyraste plagget hittills. Det var en brudklänn...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok

Glad mormors gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards