Alla inlägg den 24 oktober 2008

Av Yvonne - 24 oktober 2008 14:42

I dag har jag tagit ledigt. Tre väninnor ska komma på middag i kväll, och jag får frossa i matlagning. Nåja, det blev lite städat på morgonen också, mycket nödvändigt, men inte alls lika roligt. Efter städningen handlade jag, redan i söndags skrev jag inköpslistan efter att ha planerat menyn.

Det senaste numret av ICA:s Buffé gav mig inspirationen. Där skrev man att husmanskosten är på väg tillbaka, yes! Från mitt öppna hus hade jag förrätten, i frysen fanns både hemgravad lax och sås till den. Plus ett bröd som jag bakade då och som inte gick åt. Det är parmesanost i brödet, jag tror det passar till den gravade laxen. Som huvudrätt blir det en gryta på högrev, den står nu och puttrar på spisen, ska göra så i 2-3 timmar. Till den blir det rotfrukter som jag kokar, inte bakar i ugnen, vilket varit så trendigt så länge. Till dessert blir det en kalvdans, den går enligt Buffé att göra själv. Nu har den stått i ugnen i 90 minuter men verkade inte färdig, får nog stå en halvtimme till. Den ska jag servera med hallonsås som jag inte gjort ännu. Hallonen är de som jag plockade tillsammans med min goda vän E i somras.

Gästerna ska få en drink med flädersmak när det kommer. Men vi blir tyvärr bara tre, nu ringde I och sa att hon mår för dåligt av cellgifterna för att kunna komma. Jättetråkigt, men jag förstår henne.

Till kaffet har jag bara choklad-choklad.

Mat

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok

Glad mormors gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards