Direktlänk till inlägg 6 juni 2011

Fira nationaldag

Av Yvonne - 6 juni 2011 20:28

Det är en tradition som T:s och V:s föräldrar införde, innan gullungarna ens fanns. Den här dagen var varm och solig, inte tillstymmelse till åska som man förutspått. Men T var förberedd, under kalaset fick han plötsligt för sig att han måste plocka undan på altanen, han sprang runt, runt och ropade "åska och regn, åska och regn" och hans lillasyster och kompisen Mira var inte sena att haka på.

Nu blev det inget sådant. Vi kunde sitta på altanen hela tiden, de flesta av oss klädda i blått och gult. Vi fick den ursvenska grillkorven med bröd och andra tillbehör och till kaffet grädd- och flaggpyntad rulltårtskiva. Då hade H och jag grundat med Rammefors konditoris äkta nationaldagsbakelse på vår balkong, den som förre bagaren designade på 1980-talet.

Annars är det inte mycket man kan inhandla som har med Sverige att göra. Vill man ha blågult, har det med fotboll eller ishockey att göra. Här gnäller vi och klagar över att vi är så dåliga på att fira Sverige och affärsmännen gör inget för att ändra på detta. Här kommer min affärsidé, alldeles gratis: designa T-shirts, blågula med svenska motiv på, ta fram servetter, kepsar, ljus och allt möjligt annat som har med Sverige att göra, utan att det har med idrott att göra. Vi kan istället lova att bli lite patriotiska och stolta över vårt land. Vi kan sluta använda adjektivet svensk i negativ betydelse och osvensk i positiv. Med andra ord: om vi försöker vara glada och stolta över vårt land de andra 364 dagarna kanske vi kan börja fira som norrmän och amerikaner den 365:e.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 19 augusti 2014 21:46

Det började inte så bra. Den där bussen gick fem minuter före tabell, jag missade den och fick gå i ösregnet till en annan buss längre bort, som går lite oftare. Fem minuter efter öppning infann jag mig i den kassa i Erikshjälpens Second Hand-butik i...

Av Yvonne - 15 juni 2014 20:48

De tre små barnen behövde passas från lördag till söndag. Deras pappa, som tyckte att mamman måste muntras upp efter jobbiga veckor med betygssättning och provrättande, hade ordnat med en överraskningsfest och bjudit in hennes sju närmaste vänner.All...

Av Yvonne - 11 juni 2014 20:16


Det har jag inte varit på 45 år, men det är jag nu, då jag fått sommarjobb på min gamla arbetsplats. I två veckor finns jag på familjeredaktionen igen, så roligt. Och alla som var glada att se mig igen, det var rörande. Det mesta var som vanligt, men...

Av Yvonne - 6 juni 2014 16:40


Dagen skulle firats med utflykt till park, picknick med pannkakor och Sverigebakelse. Men regnet satte stopp, istället blev det hemlagad pizza och bakelse i hemmet. Vi var åtta som bänkade oss runt bordet för att i mångkulturens namn först njuta av i...

Av Yvonne - 3 juni 2014 17:54

Tisdagar är hittills de bästa dagarna, då vi säljer mest och då även kaféet går bäst. I dag stod jag i kassan, och kunderna kom i en lagom ström. I dag slog jag också ett personligt rekord: jag sålde det dyraste plagget hittills. Det var en brudklänn...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok

Glad mormors gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards