Direktlänk till inlägg 2 juni 2011

Hela helgen med gullungar

Av Yvonne - 2 juni 2011 16:01

Det här handlar om helgen som var.

Gullungarnas i Småland pappa skulle resa bort. Mamman, som ska föda om ett par veckor ville ha ner sin mamma, för att slippa vara ensam med tre barn. Efter jobbet på fredagen åkte H och jag. Vi hade med oss lite småsaker till barnen, bland annat en pruttkudde. Varför är det så hejdlöst roligt med en sådan? Precis alla åldrar uppskattar den, åtminstone gjorde vi alla det.

Pappan drog på sitt äventyr tidigt på lördag morgon. När vi masat oss ur sängarna och fått frukost lämnade mamman och de stora barnen. T hade fotbollscup inne i stan och M och mamman tänkte lyssna på James Hollingworth som skulle framträda i en park. Mamman ville återuppleva gamla minnen från barndomen när hon lyssnade på Halvfemhuset, en skiva som gick på tallriken gång på gång (ja, det var på vinyltiden). Men marknadsföringen kring hans framträdande var inte särskilt bra, de lyckades inte hitta rätt park förrän showen var slut.

För T gick det bra, hennes lag vann sina matcher, T stod i målet vid den sista och hade så lite att göra att hon kunde lägga sig ner och ta igen sig.

Medan de var borta gjorde jag köttbullar och pannbiff på 2 kg köttfärs, bra att ha i frysen när nya babyn har kommit. Lilla M sov middag i ett par timmar medan jag höll på, och H tog sig en joggingtur. Så jag fick vara i fred i köket.

På eftermiddagen tog T fram sitt nya Monopol som hon sparat ihop till. Det är verkligen modernt, det har inga papperspengar, utan man får ett kreditkort som stoppas i en apparat, som räknar ut transaktionerna. 15 miljoner fick man att börja med. Jag lyckades inte hamna på särskilt många gator som var till salu, så jag hade mest pengar kvar när vi slutade. H hade flest gator.

På söndagen fortsatte matlagningen, nu stod en stor lasagne på programmet. H och stora M gick ut i skogen för att hitta kojan och grisfällan från förra gången, men de gick lite fel. Kanske lika bra eftersom hunden Malva var med, och vi inte ville att hon skulle fastna i grisfällan igen.

T bara läser och läser och läser. Hon har fått hem en hög böcker som ska läsas under sommarlovet och redan innan det har börjat har hon läst en tredjedel av dem. Hon är precis som sin mamma (och som jag var), hon försjunker i sin bok och omvärlden försvinner för henne.

Jag gjorde en äppelkaka på eftermiddagen som vi tog till kaffet. Precis lagom till den kom pappan hem. Stora M var då på födelsedagskalas. Hunden M låg bredvid oss, kanske vi skulle tappa någon smula. Hon morrade lite svagt åt lilla M när hon nästan klev på vovven. Nästa gång när lilla M gick förbi hunden, morrade hon själv, liksom för att markera.

Och sedan var det dags för H och mig att åka hem igen, så att vi skulle hinna i tid till finalen i Mästarnas mästare. Ingemar Stenmark var verkligen outstanding, som han varit i hela tiden. En mästartitel gick verkligen till rätt person!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 19 augusti 2014 21:46

Det började inte så bra. Den där bussen gick fem minuter före tabell, jag missade den och fick gå i ösregnet till en annan buss längre bort, som går lite oftare. Fem minuter efter öppning infann jag mig i den kassa i Erikshjälpens Second Hand-butik i...

Av Yvonne - 15 juni 2014 20:48

De tre små barnen behövde passas från lördag till söndag. Deras pappa, som tyckte att mamman måste muntras upp efter jobbiga veckor med betygssättning och provrättande, hade ordnat med en överraskningsfest och bjudit in hennes sju närmaste vänner.All...

Av Yvonne - 11 juni 2014 20:16


Det har jag inte varit på 45 år, men det är jag nu, då jag fått sommarjobb på min gamla arbetsplats. I två veckor finns jag på familjeredaktionen igen, så roligt. Och alla som var glada att se mig igen, det var rörande. Det mesta var som vanligt, men...

Av Yvonne - 6 juni 2014 16:40


Dagen skulle firats med utflykt till park, picknick med pannkakor och Sverigebakelse. Men regnet satte stopp, istället blev det hemlagad pizza och bakelse i hemmet. Vi var åtta som bänkade oss runt bordet för att i mångkulturens namn först njuta av i...

Av Yvonne - 3 juni 2014 17:54

Tisdagar är hittills de bästa dagarna, då vi säljer mest och då även kaféet går bäst. I dag stod jag i kassan, och kunderna kom i en lagom ström. I dag slog jag också ett personligt rekord: jag sålde det dyraste plagget hittills. Det var en brudklänn...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok

Glad mormors gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards