Direktlänk till inlägg 30 juli 2012

Mormor har semester

Av Yvonne - 30 juli 2012 11:30

Den här fredagen hade jag tagit semester. På torsdagskvällen anlände de fyra gullungarna från Småland med sina föräldrar. Dessa åkte iväg till Göteborg på fredag förmiddag, en dag som de skulle avsluta med Bruce Springsteen-konserten på kvällen. Också vädermässigt blev det en strålande dag. Den andra dottern och jag tog oss med alla sex barnen till den lilla sjö med badstrand som vi har på gångavstånd. Men jag hade uppfattat att vi bara skulle göra en utflykt med picnic, så ”mina” barn hade inga badkläder med sig. De stora kunde emellertid bada i trosa eller kalsong, och de små var förstås nakna i vattnet. Den minsta lilla, ettåriga F, var som en fisk i vattnet när hennes bikiniklädda moster vadade ut med henne. Hon är över huvud taget en cool tjej, hon bryr sig inte om att hon slår sig eller får en kallsup, som hon fick nu. Vi hade det jätteskönt i solen och vattnet, vi mumsade på vår matsäck: kokta ägg, pizzabullar, kanelbullar och chokladkex samt hallonsaft. Människor runt omkring förstod att jag var mormor, men kanske trodde någon att gravida S var mamma till alla barn. På vägen hem matade vi ankorna med gamla korvbröd som jag hittat i min frys och sedan knallade de flesta på utan gnäll den två kilometer långa promenaden till vårt ”platta hus”, som yngsta T kallar det. Där blev det fika i skuggan på gräsmattan, den gravida mamman fick vila där en stund medan jag grejade med middagen, tacos, som vi intog på altanen. H kom hem, till särskild lycka för yngsta M, som verkligen är galen i honom. Så småningom skjutsades S och hennes barn hem, de andra somnade en efter en och friden lägrade sig. Först vid tretiden på natten hörde jag de smås föräldrar komma hem.

På lördagen gav de sig iväg allihopa för att träffa kompisar till föräldrarna. De kom tillbaka precis lagom till en stor pizza som jag gjort till kvällsmat. Men innan den gick deras mamma, pappa och tre av barnen över till ”morfaster och morfarbror”, som ville uppvakta två av dem på födelsedagen, lite i efterskott.

Och på söndag förmiddag drog de allihopa, de skulle hem på slaktkalas som de blivit kallade till via SMS till modern som saknar å, ä och ö i sin smartphone. Så tyst det blev, öronbedövande skulle man kunna säga. Men så roligt det är, fast jag ibland undrar varför föräldrarna inte är stuptrötta varje kväll. Eller de kanske de är?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 19 augusti 2014 21:46

Det började inte så bra. Den där bussen gick fem minuter före tabell, jag missade den och fick gå i ösregnet till en annan buss längre bort, som går lite oftare. Fem minuter efter öppning infann jag mig i den kassa i Erikshjälpens Second Hand-butik i...

Av Yvonne - 15 juni 2014 20:48

De tre små barnen behövde passas från lördag till söndag. Deras pappa, som tyckte att mamman måste muntras upp efter jobbiga veckor med betygssättning och provrättande, hade ordnat med en överraskningsfest och bjudit in hennes sju närmaste vänner.All...

Av Yvonne - 11 juni 2014 20:16


Det har jag inte varit på 45 år, men det är jag nu, då jag fått sommarjobb på min gamla arbetsplats. I två veckor finns jag på familjeredaktionen igen, så roligt. Och alla som var glada att se mig igen, det var rörande. Det mesta var som vanligt, men...

Av Yvonne - 6 juni 2014 16:40


Dagen skulle firats med utflykt till park, picknick med pannkakor och Sverigebakelse. Men regnet satte stopp, istället blev det hemlagad pizza och bakelse i hemmet. Vi var åtta som bänkade oss runt bordet för att i mångkulturens namn först njuta av i...

Av Yvonne - 3 juni 2014 17:54

Tisdagar är hittills de bästa dagarna, då vi säljer mest och då även kaféet går bäst. I dag stod jag i kassan, och kunderna kom i en lagom ström. I dag slog jag också ett personligt rekord: jag sålde det dyraste plagget hittills. Det var en brudklänn...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok

Glad mormors gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards