Direktlänk till inlägg 25 augusti 2011

Börja skolan

Av Yvonne - 25 augusti 2011 12:54

Sexårige M skulle börja förskoleklass i måndags. Mamman blev jätteglad när jag ringde och sa att jag kunde komma ner ett par dagar, eftersom jag har semester denna vecka. Då kunde hon följa med M första dagen och bara ta med sig nyfödda F, medan tvååriga M och jag var kvar hemma. Jag kom på kvällen, lite sent för barnen, men de var alla vakna utom förskolenybörjaren. Lilla F har vuxit jättemycket sedan sist, nu är hon verkligen en egen liten person, och påminner bara om sina syskon ibland. Hon tycker mycket om att man lutar sig över henne och pratar, då pratar hon också och ler stort. Nu upptäckte hon babygymet och att det faktiskt gick att ligga där och titta på alla grejerna medan vi andra åt.

Jag delade säng med sexåringen, inte mer än rätt, han har ju fått den av mig. Den är verkligen skön. Och bred. Jag är en sådan som tycker om att ha ett barn bredvid mig när jag sover, helst ska de sparka lite på mig också. M blev jätteglad när han såg sin sängkamrat på morgonen. Men snart var det dags för alla att lämna, pappa först till sin skola och sin sjätteklass, mamma sedan i bilen med åttaåriga T, som börjar tvåan, M och lilla F, som hänger med sin mamma överallt.

Tvååringen hade då inte vaknat, och hon blev mycket konfunderad när bara jag var tillstädes. Men modern kom snart hem med bebisen, hon hade frågat M om hon kunde lämna skolan och svaret blev "ja, gärna".

De stora barnen kom hem med skolbussen, vi satt ute i det vackra vädret med mellanmål. Det var fotbollsträning på kvällen för T med pappa som en av tränarna men hon bestämde sig för att stanna hemma (kanske för att jag var där, hoppas, hoppas). Vi läste Robin Hood till kvällssaga, den var lång och vi fick lämna lite till morgondagen.

Vi vuxna prövade en förrätt, där man hettade upp vitlök och smör och hällde över räkor, jättegott, men lite kladdigt, eftersom räkorna inte skulle skalas innan. Mamman och jag tog ett glas vin till den.

Nästa morgon fick jag följa de stora till skolbussen som plockar upp dem lite längre bort. T frågade så snällt om jag kunde tänka mig att laga en docka som gått sönder, vilket jag lovade.

Mamman, bebisen, tvååringen och jag tog en jättelång promenad, jag med bebin i sele på magen. Vi genade genom skogen, över våtmark på spång, men mamman har god träning i att ta sig fram med barnvagn var som helst. Det var underbart och soligt sommarväder.

Barnen kom hem, grannbarn kom på besök, jag lagade dockan och vi åt mellanmål i solen på det som ska bli altan. Sedan hann vi nästan läsa ut boken om Robin Hood.

Efter middagen blev det puss- och kramkalas, för sedan gick mitt tåg hem med mig. "hälsa Håkan" sa tvååringen och höjde sitt lilla pekfinger. Jag tror hon älskar honom.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 19 augusti 2014 21:46

Det började inte så bra. Den där bussen gick fem minuter före tabell, jag missade den och fick gå i ösregnet till en annan buss längre bort, som går lite oftare. Fem minuter efter öppning infann jag mig i den kassa i Erikshjälpens Second Hand-butik i...

Av Yvonne - 15 juni 2014 20:48

De tre små barnen behövde passas från lördag till söndag. Deras pappa, som tyckte att mamman måste muntras upp efter jobbiga veckor med betygssättning och provrättande, hade ordnat med en överraskningsfest och bjudit in hennes sju närmaste vänner.All...

Av Yvonne - 11 juni 2014 20:16


Det har jag inte varit på 45 år, men det är jag nu, då jag fått sommarjobb på min gamla arbetsplats. I två veckor finns jag på familjeredaktionen igen, så roligt. Och alla som var glada att se mig igen, det var rörande. Det mesta var som vanligt, men...

Av Yvonne - 6 juni 2014 16:40


Dagen skulle firats med utflykt till park, picknick med pannkakor och Sverigebakelse. Men regnet satte stopp, istället blev det hemlagad pizza och bakelse i hemmet. Vi var åtta som bänkade oss runt bordet för att i mångkulturens namn först njuta av i...

Av Yvonne - 3 juni 2014 17:54

Tisdagar är hittills de bästa dagarna, då vi säljer mest och då även kaféet går bäst. I dag stod jag i kassan, och kunderna kom i en lagom ström. I dag slog jag också ett personligt rekord: jag sålde det dyraste plagget hittills. Det var en brudklänn...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok

Glad mormors gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards