Direktlänk till inlägg 17 april 2011

Ärenden

Av Yvonne - 17 april 2011 20:58

Vilken tur att H hade åkt i väg på kurs några dagar i våra bil. Det innebar att jag lånade gullungarnas "pappabil", gullungarna själva och deras mamma, att göra några ärenden. Vi åkte till barnens morfar med några grejer, och sedan till gammlamormors grav för att plantera penseer. "Titta häst", ropade T, och sedan rapporterade han om en grävskopa, en taxi och en ambulans. V somnade i bilen, så hon missade helt blomplanteringen på graven. T däremot sprang omkring mellan stenarna, men han var riktigt duktig på att bara röra sig där det var tillåtet. Han hade tagit med sig sin såpbubbelpistol och blåste bubblor över grav och gravsten så det stod härliga till. Gammlamormor i sin himmel njöt säkert, bland det hon gillade i jordelivet är såpbubblor.

Färdiga på kyrkogården åkte vi till en kompis till modern som tillsammans med sin man bygger en villa i närheten. De har en pojke som T ser upp till, ett drygt år äldre än han. Men han hade tyvärr åkt till fjällen med sin mormor och morfar. V hade vaknat och ville bli buren, men bara av mig, berättar jag smickrad. Vi såg oss om både på in- och utsidan, vi tog farväl och åkte vidare hem till mig med ett stopp vid ICA Byttorp för inköp av fikabröd. T var behjälplig att lägga upp brödet så fint på ett fat. Barnens dagis kör med Reggio Emilia-filosofin, och den metoden har gjort att lilla V bland annat är jätteduktig på att dricka i vanligt glas. Men när hon sköt glaset ifrån sig på bordet, bar det sig inte bättre än att glaset välte över duken. Hallonsaften färgade den vackert rosa, men jag är så trött på den duken så jag slängde den. Modern fick mera kaffe, välte muggen och en ny pöl på bordet blötte ner hennes telefon och tygtabletten som alltid ligger på V:s plats. Jag störtade upp, kaffe färgar tyg så bra, och sprang iväg med tabletten. "Ska du slänga den också?" undrade barnens mor, men nej, den sköljde jag snabbt upp istället, den är jag inte trött på alls.

Jag körde hem mor och barn och tog mig en promenad hem i det underbara vädret, hem för att laga påskmat.

Jag pratade med mellanbarnbarnet, M snart 6 år, i Småland i telefon på förmiddagen. I går var det begravning för hans pappas farfar. "Vet du", sa han, "två som satt bakom mig i kyrkan var alldeles röda i ansiktet." Jag sa det nog var för att de var ledsna, de är man på en begravning. "Ja," sa gossen allvarligt, "det är det begravningar är till för".

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 19 augusti 2014 21:46

Det började inte så bra. Den där bussen gick fem minuter före tabell, jag missade den och fick gå i ösregnet till en annan buss längre bort, som går lite oftare. Fem minuter efter öppning infann jag mig i den kassa i Erikshjälpens Second Hand-butik i...

Av Yvonne - 15 juni 2014 20:48

De tre små barnen behövde passas från lördag till söndag. Deras pappa, som tyckte att mamman måste muntras upp efter jobbiga veckor med betygssättning och provrättande, hade ordnat med en överraskningsfest och bjudit in hennes sju närmaste vänner.All...

Av Yvonne - 11 juni 2014 20:16


Det har jag inte varit på 45 år, men det är jag nu, då jag fått sommarjobb på min gamla arbetsplats. I två veckor finns jag på familjeredaktionen igen, så roligt. Och alla som var glada att se mig igen, det var rörande. Det mesta var som vanligt, men...

Av Yvonne - 6 juni 2014 16:40


Dagen skulle firats med utflykt till park, picknick med pannkakor och Sverigebakelse. Men regnet satte stopp, istället blev det hemlagad pizza och bakelse i hemmet. Vi var åtta som bänkade oss runt bordet för att i mångkulturens namn först njuta av i...

Av Yvonne - 3 juni 2014 17:54

Tisdagar är hittills de bästa dagarna, då vi säljer mest och då även kaféet går bäst. I dag stod jag i kassan, och kunderna kom i en lagom ström. I dag slog jag också ett personligt rekord: jag sålde det dyraste plagget hittills. Det var en brudklänn...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok

Glad mormors gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards